donderdag 6 februari 2014

Koffertje

Ik kreeg laatst een vraag van iemand over een koffertje. En toen kreeg ik gelijk zelf ook weer zin om eens zo'n leuk koffertje te maken.
Het werd dit keer een "oud" koffertje.


 Wil je weten hoe je zo'n koffertje maakt?

* Je gebruikt papier van het formaat 18 x 27 cm.
* Hier maak je vouwlijnen in aan de lange kant op 3 cm, 12 cm, 15 cm en 24 cm en aan de korte zijde op 3    cm en 15 cm. (zie gestippelde lijnen)
* Je knipt de korte stukjes open - zie de lijnen op het voorbeeld.



Bij deze foto zie je dit het gemakkelijkst. Hier heb ik al een gedeelte van het papier "oud" gemaakt door het te bewerken met inkt en een sponsje. Door de lijn te vouwen en dan de kantjes te sponzen met inkt krijg je dit effect.
* Op de kleine vlakjes dubbelzijdig tape plakken (goede kant van het papier) en zo kun je het koffertje        dichtplakken.


 * Voor op de voorkant een stukje dessignpapier gepakt van 9 x 7 cm. Ook deze heb ik "oud" gemaakt,      door het te bewerken met een sponsje.



* Voor de hoekjes op de koffer gebruikte ik de 1" punch om rondjes te maken. Deze rondjes hebben een      doorsnede van 2,5 cm. Je bent 8 rondjes nodig.
* Je vouwt de rondjes 2 x dubbel, zeg maar in de lengte en in de breedte. Door 1 kantje in te knippen kan je   het rondje om het hoekje van de koffer vouwen.
* Let op dat je bij de gedeeltes die open gaan van de koffer dit niet dichtplakt. Je kunt bijv. een "kwart" van   het rondje afknippen. Bij ieder hoekje van de koffer die open gaat ziet het er net weer iets anders uit, even    uitproberen dus. Ook kun je ervoor kiezen om alleen de voorkant van hoekjes te voorzien. (4 x dus).



* Voor het bandje om de koffer ben je 2 stroken nodig van 27 cm lang en 1 cm breed. Ik heb ze eerst    bewerkt met de chalk marker maar dat kun je dus zelf kiezen.
* deze plak je aan beide zijden om de koffer. Plak je koffer niet dicht natuurlijk, maar ga met de vorm mee.


* Voor het handvat ben je een strookje nodig van 10 cm lang en 1 cm breed. Deze heb ik gevouwen op 2 cm, 3 cm, 7 cm en op 8 cm.
* De twee uiteindes vast geplakt en versierd met aan iedere kant twee witte brads (splitpennen)



* Voor de versiering twee "oude" labels gemaakt. Het rondje is weer met de 1" punch, daarna bewerkt met    sponsje en gestempeld met een stempel van Petal Parade.
 Het andere label is een snijmal van Lots of Tags (oud artikel), ook deze is weer oud gemaakt en hier heb ik  met de marker zelf iets "opgeschreven".
 Het label met een touwtje vastgemaakt aan het handvat.
 Je kan deze versieringen natuurlijk maken zoals jij ze leuk vind, of weglaten kan ook.


En zo werd die dus!




Ik hoop dat deze uitleg (samen met de foto's) duidelijk is.
Veel plezier met het maken van een koffertje, in welke stijl dan ook!

4 opmerkingen:

Samen fröbelen

Iedere maand ga ik samen met een aantal vriendinnen samen knutselen, onze fröbelgroep noemen wij het. Om de beurt komen we bij iemand thuis...